Rękojmia za wady – niezgodności rzeczy sprzedanej z umową
Kupując towar od sprzedawcy oczekujemy, że będzie on sprawny, kompletny oraz że będzie posiadał wszystkie właściwości, o których istnieniu zostaliśmy zapewnieni przez sprzedawcę. Co więcej, towar ten (rzecz) powinien posiadać właściwości charakterystyczne dla tego rodzaju towarów (lampa powinna świecić, a pralka prać odzież).
Jeżeli zakupiony towar nie posiada którejś z wymienionych cech, jesteśmy uprawnieni do skorzystania z tzw. rękojmi za wady rzeczy. Sprzedawca odpowiada bowiem wobec nas jako kupujących za wady fizyczne lub prawne sprzedanego towaru (rzeczy).
Rękojmia za wady rzeczy jest instytucją, która znajduje zastosowanie przy roszczeniach z tytułu umowy sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że z uprawnień tych możemy korzystać także w przypadku umowy o dzieło, np. gdy dana firma miała dla nas wykonać remont mieszkania (więcej na ten temat dowiesz się w artykule: „Odszkodowanie za źle wykonany remont”).
Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady rzeczy
W przypadku niezgodności rzeczy sprzedanej z umową jako kupujący możemy skorzystać z następujących uprawnień:
– wymiana rzeczy na wolną od wad;
– usunięcie wady;
– obniżenie ceny;
– odstąpienie od umowy.
Warto pamiętać, że z ww. uprawnień możemy skorzystać w określonych sytuacjach, np. oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone wyłącznie w przypadku, gdy wada rzeczy ma charakter istotny.
Realizacja uprawnienia z tytułu rękojmi za wady rzeczy – reklamacja
Wiedząc już, z jakiego roszczenia chcemy i zgodnie z prawem możemy skorzystać, kolejnym krokiem jest złożenie reklamacji do przedsiębiorcy, od którego zakupiliśmy towar.
Reklamacja może zostać złożona w dowolnej formie – pisemnie, w formie zgłoszenia e-mail, a nawet ustnie (w tym wypadku powinien zostać sporządzony protokół reklamacyjny).
Termin na złożenie reklamacji w przypadku rękojmi za wady rzeczy
Reklamacja powinna zostać złożona w terminie roku od dnia zauważenia wady. Z uwagi jednak na kwestie dowodowe najlepszym rozwiązaniem jest złożenie jej zaraz po dostrzeżeniu wady.
Maksymalny termin, w którym możemy złożyć reklamację z uwagi na wady rzeczy, to 2 lata liczone od daty wydania rzeczy (towaru).
Termin na rozpatrzenie reklamacji w przypadku rękojmi za wady rzeczy
Co do zasady termin, w jakim powinna być rozpatrzona reklamacja, powinien wynikać z regulaminu obowiązującego u danego sprzedawcy. Standardowy termin na rozpatrzenie reklamacji to 14, a nawet 30 dni roboczych. Dłuższy termin uzasadniany jest większym poziomem skomplikowania sprawy.
Niemniej warto pamiętać o zasadzie, iż jeżeli jako konsument zażądaliśmy wymiany rzeczy, usunięcia wady albo złożyliśmy oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, to sprzedawca ma obowiązek ustosunkowania się do naszej reklamacji w terminie 14 dni. Brak odpowiedzi jest równoznaczny z uznaniem naszego żądania.
Gwarancja a rękojmia za wady rzeczy
Nie wolno mylić gwarancji z rękojmią za wady rzeczy. Z roszczeń wynikających z niezgodności rzeczy sprzedanej z umową (rękojmia) możemy wystąpić do podmiotu, który sprzedał nam wadliwy towar. Podstawą tych roszczeń są przepisy Kodeksu cywilnego.
Z kolei podstawą gwarancji jest tzw. karta gwarancyjna. Jest to dodatkowe uprawnienie, z którego możemy skorzystać tylko w przypadku, gdy producent złoży oświadczenie gwarancyjne. Nie zawsze zatem będzie możliwe skorzystanie z gwarancji.
Pomoc prawna w przypadku zakupu wadliwego towaru
Kancelaria pomaga w sprawach związanych z wadami zakupionych towarów czy nierzetelnie wykonanego remontu albo dzieła. Pomoc ta obejmuje ocenę zasadności występowania z roszczeniami z tytułu rękojmi za wadę rzeczy, opracowanie strategii działania, przygotowanie reklamacji i następnie wezwania przedsądowego do zapłaty, jak również pozwu do sądu. Zapraszam do kontaktu.