Wypłata odszkodowania z tytułu utraconej wartości handlowej pojazdu
W ramach OC sprawcy szkody ubezpieczyciel jest zobowiązany do pokrycia kosztów naprawy uszkodzonego samochodu, wypłaty zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę oraz cierpienie fizyczne i psychiczne, a także odszkodowania za utratę wartości handlowej samochodu.
Wynika to z treści art. 361 § 2 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym sprawca szkody (ubezpieczyciel w ramach odpowiedzialności gwarancyjnej z OC) zobowiązany jest do pełnej rekompensaty poniesionej szkody. Kwota wypłacanego odszkodowania powinna zatem uwzględniać nie tylko koszty naprawy samochodu, ale również utraconą wartość handlową (rynkową) pojazdu.
Więcej o tym, czego osoba poszkodowana może domagać się z OC sprawy szkody, dowiesz się w artykule: „Odszkodowanie oraz zadośćuczynienie – czyli czego można żądać z OC sprawcy szkody?”.
Szkoda częściowa a utracona wartość handlowa pojazdu
Odszkodowanie z tytułu utraconej wartości handlowej pojazdu dotyczy tylko i wyłącznie wystąpienia tzw. szkody częściowej, a więc sytuacji, kiedy naprawa pojazdu jest technicznie i ekonomicznie uzasadniona.
W przypadku z kolei tzw. szkody całkowitej zniszczony samochód nie jest w ogóle naprawiany, więc nie powstaje roszczenie z tytułu utraconej wartości handlowej pojazdu. Roszczenie to ma bowiem za zadanie zrekompensować stratę związaną z faktem, że pojazd bezkolizyjny zawsze będzie przedstawiał wyższą wartość aniżeli pojazd pokolizyjny.
Wysokość odszkodowania z tytułu utraconej wartości handlowej pojazdu
Ustalając wysokość odszkodowania z tytułu utraconej wartości handlowej pojazdu należy wziąć pod uwagę takie okoliczności jak: wartość rynkowa auta przed wypadkiem, okres eksploatacji, stan techniczny, zakres uszkodzeń oraz koszt naprawy samochodu.
Należy pamiętać o tym, że ubytek wartości pojazdu maleje proporcjonalnie do jego wieku, dlatego im starszy pojazd tym mniejsza szansa na uzyskanie odszkodowania z tytułu utraconej wartości handlowej pojazdu. Co do zasady roszczenie to przyznawane jest właścicielom nowszych aut, w dobrym stanie technicznym, które nigdy wcześniej nie brały udziału w kolizji. Np. w przypadku samochodów osobowych ubytek wartości handlowej szacuje się dla samochodów o okresie eksploatacji do 6 lat.
Wysokość odszkodowania z tytułu utraconej wartości handlowej pojazdu można udowodnić przedstawiając ubezpieczycielowi oferty sprzedaży samochodów bezwypadkowych oraz powypadkowych.
Samodzielną kalkulację można przeprowadzić także na podstawie: „Instrukcji określania rynkowego ubytku wartości pojazdów nr 1/2009 z dnia 12 lutego 2009” zatwierdzonej w dniu 12 lutego 2009 r. uchwałą Zarządu Głównego do stosowania w Stowarzyszeniu Rzeczoznawców Samochodowych – EKSPERTMOT i w Komputerowym Systemie INFO-EKSPERT/SRTSiRD.
Bardzo często dokładne wyliczenie wysokości niniejszego odszkodowania będzie wymagało jednak skorzystania z pomocy niezależnego rzeczoznawcy. Jakkolwiek przeprowadzenie takiej wyceny wiąże się z określonymi wydatkami, to pozwoli ona na skonkretyzowanie naszego roszczenia – zarówno na etapie postępowania likwidacyjnego, jak i postępowania sądowego.
Co więcej, z polisy OC sprawcy szkoda można żądać zwrotu wydatków poniesionych na sporządzenie takiej wyceny, o czym pisałem w tekście: „Zwrot kosztów sporządzenia ekspertyzy z OC sprawcy szkody”.
Pomoc radcy prawnego w sprawach odszkodowawczych
Pomimo obowiązującej zasady pełnego odszkodowania oraz uchwały Sądu Najwyższego z dnia 12 października 2001 r., sygn. akt III CZP 57/01, bardzo często kalkulacje zakładów ubezpieczeniowych nie uwzględniają utraconej wartości rynkowej pojazdu, przez co konieczne jest sporządzenie pozwu o odszkodowanie i skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Oferuję pomoc prawną osobom poszkodowanym w walce z zakładami ubezpieczeń. Jeśli chcesz wiedzieć, czego możesz się domagać z OC sprawcy szkody, napisz do mnie, a wyjaśnię wszystkie Twoje wątpliwości oraz pomogę Ci uzyskać należne odszkodowanie.